نحوه خلاصه نویسی سارا همتی رتبه یک کنکور 1394

خلاصه نویسی یک مهارت و شیوه مفید برای مطالعه بهینه است که به شما کمک میکند اطلاعات مهم را از یک مبحث استخراج کرده و آن ها را به شکلی مختصر و کاربری برای خود تبدیل کنید . خلاصه نویسی یک عامل کاربردی و خیلی مهم برای موفقیت در کنکور است که بسیاری از رتبه های برتر کنکور از این روش در درس خواندن و آماده شدن برای کنکور  استفاده کرده اند.

ما در این مقاله از سایت رتبه یکی ها قصد داریم شما را با شیوه صحیح خلاصه نویسی سارا همتی رتبه یک کنکور تجربی 1394 و مشاور کنکور آشنا کنیم :

یکی از معضلات بسیاری از دانش اموزان و کنکوری ها خلاصه نویسی است به طوری که همیشه این سوال را از خود می پرسند که خلاصه نویسی چطوری است؟ من چگونه این همه مطالب را خلاصه نویسی کنم ؟

از دیدگاه سارا همتی مطالب زیاد را نمی توان خلاصه نویسی کرد.بسیاری از مشاوران امروزه در صحبت هایشان اشاره می کنند که خلاصه نویسی در جمع بندی از اهمیت فراوانی برخوردار است و تا خلاصه نویسی نکنید در جمع بندی به مشکل بر میخورید!

ولی نکته قابل توجه در خلاصه نویسی این است که در برخی ار موضوعات بسیاری از مطالب کنکور،مهم هستند و شما نمی توانید همه مطالب را به اصطلاح خلاصه نویسی کنید بنابراین باید مطالبی را که قابل خلاصه نویسی هستند (مطالب مهم و بولد) را  خلاصه نویسی کنید.

در برخی سوالات کنکور به دلیل سختی سوالات حتی رتبه های برتر هم نمی توانند آن ها را جواب بدهند و دلیل آن هم کاملا مشخص است و آن هم به دلیل درجه سختی سوال است اما برخی سوالات متفاوت هستند به طوری که دانش آموزان به دلیل فراموشی آن تست را نمی زنند یا به اشتباه می زنند در این نوع سوالات بحث متفاوت است و این سوالات هستند که رتبه ها را جا به جا می کنند.

بنابراین ما متوجه شدیم که خلاصه نویسی برای کنکور های جدید جواب نمی دهد شاید برای کنکور های دهه 80 که از متن کتاب سوال مستقیم می آمد و کسی که کتاب را خوانده بود و خلاصه نویسی کرده بود به راحتی می توانست جواب بدهد ولی الان سال به سال سبک کنکور تغییر می کند مثلا مانند کنکور 99 خیلی سخت می شود و شما نمی دانید آیا سال بعد هم کنکور سخت خواهد شد یا خیر؟بنابراین باید به این دقت کنید که مطالب باید به طور کامل خوانده شوند.

در نهایت سوالی که ایجاد می شود این است که:

ما که خلاصه نویسی نداریم چگونه باید مطالب را مرور کنیم؟

باید به این توجه داشته باشید که مرور مطالب به این معنا نیست که یک چیزی را الان بخوانید و 50 درصد آن را بعدا مرور کنید و فکر کنید که آن را فراموش نمی کنید.

مرور کردن و تکرار مطالب در سال کنکور بازه های زمانی مختلفی دارد و این گونه نیست که شما فقط یک سری مطالب را نیاز به تکرار داشته باشید نه اینگونه نیست و همه مطالب باید تکرار شوند.

ولی مثلا شما یک مطلبی را مهرماه خواندید و آذر که مرور می کنید دقیقا 10 و یا 20 درصد یادتان هست و آن 10 و یا 20 درصد سریع تر مرور می شوند و بیشتر وقت صرفا صرف خواندن آن چیزهایی می شود که یادتان رفته و بهمن ماه اگر دوباره آن مطالب  را مرور کنید می بینید که 40 و یا 50 درصد مطالب را یادتون هست و در عید نیز پیشرفت داشته و به 80 می رسد و در آخر در یک ماه نزدیک به کنکور میشود 90 یا 100 درصد.

یعنی همان مطالب هربار که میخوانید،سریع تر مرور می کنید و بنابراین انگار شما به تند خوانی نیاز دارید و نه خلاصه خوانی و یا خلاصه نویسی !

یک کار دیگری که هم که برای مرور نیاز دارید انجام بدهید که در دوران جمع بندی که بهمن هست بیشتر روی آن تمرکز می کنند یک فرایندی هست به نام بازیابی !

بازیابی یعنی شما چیزی که یادتان رفته رو نخست بدون نگاه کردن از روی کتاب یا درسنامه سعی کنید یادتون بیاد و بعد اگر آن مطلب یادتان نیامد در اینصورت بروید و آن را مرور کنید.

بنابراین وقتی با تستی مواجه می شوید که  آن را یادتان نمی آید فکر میکنید و به خودتان زمان می دهد و به اصطلاح به مغز خود فشار می آورید و اگر مطلب را بیاد نیاوردید  پاسخ تشریحی آن را چک می کنید و اگر باز هم یادتان نیامد به آن مبحث باز می گردید و آن را از درسنامه مجدد می خوانید .

برای مشاوره کنکور تجربی با سارا همتی عزیز از لینک زیر میتونین وارد پیج سارا همتی بشین و از طریق تلگرام و اینستاگرام بطور مستقیم با ایشون ارتباط بگیرین

 
به اشتراک بگذارید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *